Zo zet je klanten centraal volgens IT consultant Martijn van de Weijenberg

IT consultant Martijn van de Weijenberg

In 2014 is Martijn van de Weijenberg begonnen met Provisioned om IT diensten te verlenen aan kleine en middelgrote organisaties. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een gewild bedrijf voor IT-consultancy, cloud-diensten en trainingen.

Lou Benders 30-01-2023

Waarom? Martijn's focus ligt boven alles op de behoefte van de klant. Bij alle oplossingen die hij met zijn team bedenkt zet hij de klant centraal. In dit interview lees je hoe hij dat doet en hoe hij zijn onderneming runt. 

Ook geeft hij tips voor andere consultants en gaat hij in op de uitdagingen en risico's van het ondernemerschap

Wat is Provisioned?

Martijn van de Weijenberg biedt zijn diensten aan met een team van twee medewerkers die allemaal gespecialiseerd zijn in het Microsoft 365 en Microsoft Azure Cloud segment. Daarnaast werkt hij samen met een aantal partnerorganisaties. Samen zorgen zij ervoor dat hun klanten altijd met de nieuwste technologieën kunnen werken, dat kritische bedrijfsapplicaties het altijd doen en dat deze veilig en correct geïmplementeerd worden. 

Naast advies geven levert Provisioned de diensten ook zelf uit. Zo helpen ze klanten het maximale uit technologie te halen tegen een zo gunstig mogelijk tarief. 

Kiezen voor het ondernemerschap

"Al toen ik 14 jaar was, had ik interesse in IT. Na het reguliere traject, mijn HAVO en HBO, te hebben afgerond ben ik mijn eigen bedrijf gestart, destijds in VOF-vorm. De reden hiervoor was dat ik het altijd leuk vond om zelfstandig te werken en in een driehoek te fungeren, tussen technologie, business en niet te vergeten de security die hierbij hoort. 

Ik probeer altijd de brug tussen business en IT te slaan. Hier komt de passie voor consultancy naar voren. Vroeger was ik echt een techneut die dagenlang kon focussen op de technologie, maar op een gegeven moment heb ik het proces omgedraaid. Ik ben eerst naar de behoefte van de klant gaan kijken om vervolgens de technologie hierop aan te sluiten.

Zeker vandaag de dag geloof ik het wel qua technologie - dat werkt wel. Ontdekken wat een klant specifiek nodig heeft en daar de juiste tech aan koppelen, dat is veel interessanter om te achterhalen. 

Eerst combineerde ik nog mijn bedrijf met een vaste baan, tot ik op een tweesprong kwam te staan en een keuze moest maken. Kies je dan voor de zekerheid of voor het ondernemerschap? Mij trok het ondernemerschap veel meer aan. Hiermee heb ik de flexibiliteit voor mezelf, in de vorm van opdrachten die ik aanneem en de plek waar ik werk. Tegelijkertijd heb ik een bredere blik op de IT-wereld omdat ik niet maar binnen één organisatie werk maar juist een breed scala aan sectoren bedien.

We werken ook niet alleen voor kleine en middelgrote organisaties. Het mooie is dat we juist ook bij grotere organisaties actief zijn en de lessen die we daar leren weer kunnen toepassen bij kleinere klanten. Dit is gunstig voor hen qua kosten, en we kunnen zo nog meer specialistische kennis delen." 

Een succesvolle IT consultant maakt IT begrijpelijk 

"Mijn motto is dat IT transparant moet zijn voor de klant. Ze moeten kunnen begrijpen wat we doen. Welke middelen en management tools we daarvoor inzetten, is voor hen minder belangrijk. Zolang we maar aan hun behoeften kunnen voldoen en een gedegen advies geven over hoe de inzet van technologie nog beter, veiliger of efficiënter kan. Daar zit ons specialisme, onze kennis en dus onze passie!

Ik neem mijn klanten mee in mijn adviezen in begrijpelijke taal. Zo zet ik de klant centraal en ben ik zo duidelijk mogelijk in mijn communicatie. Hierdoor bouwen we echt langetermijnrelaties met klanten op. 

Ook als iets niet meteen slaagt of als we ruimte zien voor verbetering, informeren en adviseren we onze klanten daarover. Zo leer je van iedere iteratie weer wat nieuws en die kennis kun je meenemen naar dezelfde klant en andere klanten. 

Op die manier borgen we kennis. Ik vind het daarom ook niet erg als er fouten gemaakt worden, zolang we dit maar toegeven, ervan leren en actie ondernemen om die fouten in de toekomst te voorkomen. Door deze no-blame cultuur kunnen we binnen ons bedrijf alleen maar beter worden en sneller groeien omdat iedereen zich veilig en verantwoordelijk voelt." 

IT consultant Martijn van de Weijenberg

De grootste uitdagingen als consultant en ondernemer 

"Als consultant is de uitdaging om het draagvlak te creëren voor het advies dat je geeft. Vaak heeft de klant een bepaalde behoefte en denken ze dat deze simpel kan worden ingevuld. Vervolgens gaan wij in op de veiligheid, schaalbaarheid en continuïteit van de implementatie die zij in gedachten hadden om draagvlak te creëren voor onze oplossing. 

Hierna brengen we een advies uit. In veel gevallen is een probleem minder eenvoudig op te lossen dan gedacht, maar wordt de klant dan wel beter geholpen. Daarbij letten we erop dat oplossingen veilig en schaalbaar zijn, voldoen aan regelgevingen en bovenal continuïteit bieden: de technologie moet altijd werken

Voor mezelf als ondernemer - formeel gezien ben ik directeur - loop ik op tegen de overhead die je als ondernemer hebt qua accountancy en administratie. Qua uren loopt dat echt wel in de papieren. Dat heb ik onderschat. Hoe tof het ook is om ondernemer te zijn - ik heb immers van mijn hobby mijn beroep gemaakt en doe hele leuke projecten bij leuke klanten met getalenteerd personeel - een organisatie draaiende houden kost veel tijd en energie." 

We lopen ook tegen een personeelstekort aan. Daarom hebben we, om echt te gaan schalen, een sterke focus op automatisering. Zo voorkomen we dat we veel mensen moeten inschakelen om nieuwe klanten te bedienen. Dat personeelsaanbod is er gewoon niet. 

Processen automatiseren om zo schaalbaar mogelijk te werken

"Hoe we processen automatiseren? Dat doen we zo: waar traditionele IT beheerders vaak met een muis in een portal rond klikken om IT-oplossingen te configureren, configureren wij op basis van code. We doen eigenlijk alles op basis van infrastructure code en configuration as code om een repetitief proces te automatiseren zodat we de onboarding van nieuwe diensten en klanten snel kunnen uitvoeren. 

De bedrijfsadministratie doe ik op dit moment nog zelf, maar alles wat te maken heeft met het reilen en zeilen van de BV heb ik bij een accountant ondergebracht. Daar ligt ook de personeelsadministratie." 

Brand asset van Provisioned IT consultancy

Tips voor startende IT consultants

"Focus niet op de technologie, maar op de mensen, het proces en de organisatie waarvoor je aan de slag gaat. Die technologie geloof ik wel. Onze kennis ligt bijvoorbeeld bij Microsoft, maar mocht iets anders beter aansluiten op de klant - zoals oplossingen van Google of Amazon - dan gaan we daar natuurlijk voor. 

Plus, als je echt ergens geen kennis van hebt, probeer het dan uit te besteden, zoals ik heb gedaan met mijn BV en personeelsadministratie. Anders ben je urenlang bezig terwijl je misschien niet zo goed weet wat je doet. Leg het bij een specialist neer, net zoals je verwacht dat je klanten jou inzetten als specialist." 

Nieuwe klanten werven via referenties

"Misschien klinkt het vreemd, maar meestal vinden klanten mij. Ze nemen contact met me op na positieve referenties van bestaande klanten of ik word via LinkedIn benaderd. Af en toe krijg ik ook leads via mijn website. Daar doe ik nu eigenlijk te weinig aan. Dat stukje online marketing mag beter. 

Verder heb ik met een aantal andere jonge ondernemers hier in 's Hertogenbosch een club opgericht om elkaar te helpen en versterken, waar ook heel vaak leads uit volgen."  

Deze verzekeringen heeft Martijn afgesloten

"Een van mijn grootste risico's - waar ik ook sterk over heb nagedacht voordat ik van loondienst naar het ondernemerschap over ben gegaan - is mijn gezondheid. Je hebt op veel factoren binnen je organisatie invloed, maar als je ergens geen invloed op hebt… dan is dat je gezondheid. In beperkte mate misschien - als je rookt of drinkt. Maar je hebt het niet voor het zeggen hoe je er over 10 tot 15 jaar bijloopt, of welke onverwachte gebeurtenissen je overkomen. 

Om deze reden is een van de verzekeringen die ik het snelst heb afgesloten een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Dit heb ik gedaan om altijd een stukje continuïteit voor mezelf te kunnen bieden. Mocht ik arbeidsongeschikt raken, dan kan ik toch op een comfortabele manier blijven leven met hulp van een AOV-uitkering

Een reden voor mij om voor een specifieke verzekeraar te kiezen is wanneer ik hen gewoon kan bellen om me te helpen of als er iets aan de hand is. Ze moeten beschikbaar zijn. 

Wij hebben ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Hoewel je onderneming goed draait, wil je voor onverwachte dingen die kunnen gebeuren natuurlijk wel verzekerd zijn. Je wilt niet dat je bedrijf onderuit wordt getrokken door een foutje dat je per ongeluk maakt. 

De beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering haal ik altijd door elkaar. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heb ik afgesloten omdat mijn werknemers ook regelmatig bij klanten over de vloer komen. Dat zijn klanten die in sommige gevallen echt in topsectoren zitten wat betekent dat er heel veel kostbare spullen binnen staan. Daar wil je natuurlijk voor verzekerd zijn. 

We leveren daarnaast ook hardware uit. Dit is niet onze core business. Maar als we tien werkplekken moeten uitleveren in de vorm van tien laptops, dan doen we dat ook voor onze klanten. We willen immers onze klant op alle vlakken van digitalisering ondersteunen. Op hardware maak je vandaag de dag weinig winst, dus stel er gebeurt iets of een laptop valt uit een auto, dan is dat best wel een kostenpost. Daarvoor willen we gedekt zijn." 

Toekomstplannen van Provisioned

"Ik wil zeker verder schalen. Mijn doel is om aan het eind van dit jaar het aantal klanten te verdrievoudigen en een kantoor in Den Bosch te hebben. Maar daar moet nog genoeg voor gebeuren. We hebben hier meer mankracht voor nodig, ook wanneer onze kracht onze sterke focus op automatisering is. 

Ik zou ook graag willen schalen qua personeel, maar dat gaat minder snel groeien dan het aantal klanten. Het plan is om meer klanten te krijgen door meer online marketing, zowel met ads als via LinkedIn en ik heb het goede voornemen om blogs te gaan schrijven." 

Martijn van de Weijenberg in Rome

Veilig en succesvol groeien als IT onderneming

Wil jij net als Martijn succesvol ondernemen en je bedrijf schalen? De verzekeringen van Insify groeien gewoon met je mee. Alle ondernemersverzekeringen maak je zelf op maat - 100% online in slechts een paar minuten. Ook is het uniek dat je bij Insify meerdere activiteiten kunt combineren en verzekeren. 

Als je jezelf wilt verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid ben je bij ons ook aan het juiste adres. De AOV van Insify biedt een innovatieve dekking van je vaste lasten of je inkomen, waarbij je géén premie hoeft te betalen zodra je een uitkering ontvangt. Bovendien sluit je deze AOV zelf af zonder advies- of afsluitkosten en is ie dagelijks opzegbaar

Bekijk nu onze AOV-vergelijking en vergelijk ook aansprakelijkheidsverzekeringen om voor jou de beste keuze te maken. Heb je vragen? Dan kun je ons altijd bellen: 020 888 1089. 

Meer lezen

Werk efficiënter met deze 65+ best geteste management tools Dit zijn de grootste risico's voor IT consultants Lees waarom Insify een nieuwe AOV heeft gelanceerd Hoe je referenties kunt gebruiken om nieuwe klanten te werven Op deze 40 platforms vind je nieuwe opdrachten

Disclaimer

* We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden. De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Bereken je AOV-premieTerug naar blog overzicht