Wij gebruiken cookies

Om jouw voorkeuren op te slaan, plaatsen we cookies op onze website Zo kunnen we je relevante verzekeringen tonen en heb jij de optimale website-ervaring. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

19-12-2022 door Lou Benders

Echt ondernemerschap volgens Jorian Hoos van Zuiver Zorgbemiddeling

Samen met Jorian Hoos, mede-oprichter van Zuiver Zorgbemiddeling, gaan we in op de meest belangrijke en actuele onderwerpen voor zzp'ers in de zorg: schijnzelfstandigheid, de kwaliteit en de toekomst van de zorg.

Ook geeft Jorian nuttige tips voor zzp'ers en zorgmedewerkers die het ondernemerschap overwegen. 

Jorian Hoos, oprichter van Zuiver Zorgbemiddeling

Wie is Jorian Hoos en wat is Zuiver Zorgbemiddeling?

Jorian Hoos is begin 2022 samen met zijn vrouw Shari Hoos Zuiver Zorgbemiddeling gestart. Zelf is hij al vanaf 2018 werkzaam als zzp'er in de zorg, eerst alleen ad hoc naast zijn vaste baan in loondienst en vanaf september 2021 volledig zelfstandig. 

"Vorig jaar augustus ontstond het idee om zelf een bemiddelingsbureau op te zetten. Wat ik miste bij andere intermediairs was het stukje zelfstandigheid als echte zzp'er. Vanuit deze visie - echt ondernemerschap - hebben we ons bureau opgestart."

De visie van Zuiver Zorgbemiddeling is echt ondernemerschap

"Ik liep er als zzp'er in de zorg tegenaan dat veel bemiddelingsbureaus al tariefafspraken hadden gemaakt met de opdrachtgever. Dit betekent dat tarieven al vaststaan. Daarnaast wordt ook de facturatie vaak overgenomen. Dit zijn twee dingen die volgens ons eigenlijk bij het ondernemerschap en de verantwoordelijkheden van zzp'ers zelf horen." "Vanuit mijn behoefte aan echt ondernemerschap passen we bij Zuiver Zorgbemiddeling de principes toe dat zzp'ers in de zorg zélf hun tarieven bepalen en zelfstandig aan opdrachtgevers factureren. Waar nodig, ondersteunen we onze ondernemers kosteloos met het opstellen van goede facturen."

We zien dus zzp'ers echt als zelfstandig ondernemers door eigen uurtarieven mogelijk te maken en zelf te laten factureren.

Hoe gaat Zuiver Zorgbemiddeling om met zelfstandigheid en schijnzelfstandigheid? 

"Doordat we zzp'ers in de zorg eigen tarieven laten hanteren en zelf laten factureren, proberen we schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Het was in het begin spannend om dit aan opdrachtgevers te communiceren. Uiteindelijk lukt het goed. We werken nu succesvol met 6 partijen samen."

"We leiden dit in goede banen door in een kennismakingsgesprek met de opdrachtgever te vragen naar hun marges. Daarnaast weten zzp'ers sowieso dat ze zich niet buiten de markt moeten prijzen. Het gaat hier immers om maatschappelijk geld. Dat zorgt voor een hele andere situatie dan voor zzp'ers in de bouw. Onze opdrachtgevers hebben geen oneindig limiet om zzp'ers te kunnen betalen." 

"Als je als zzp'er een hoog tarief hanteert, kun je misschien een keer een ad-hoc opdracht oppakken, maar is het voor de opdrachtgever op de lange termijn minder aantrekkelijk om met jou samen te werken.

"We weten dus de marges van de opdrachtgevers en vragen hier bovenop onze fee. Hierna zetten we de dienst uit en kijken we welke zzp'ers in ons bestand het beste aansluiten op de opdracht, ook qua tarieven die zij zelf hanteren. Dat werkt super. Zo hanteert iedereen bij ons een eigen tarief." 

"Vanuit ons bureau proberen we daarnaast bij een opdracht altijd de input van de zzp'er mee te nemen. Zo gaan we bij lange termijn aanvragen in gesprek over hoe de zzp'er inspraak heeft in de uitvoering van de werkzaamheden. Ondanks dat ze onderdeel zijn van de bedrijfsvoering van de opdrachtgever is het belangrijk dat ze input hebben over hun werkzaamheden, bijvoorbeeld door hun visie of bejegeningstijl te bespreken binnen het interne team of met de gedragswetenschapper."

"Het is belangrijk dat ze zoveel mogelijk als solistisch hulpverlener worden gezien. Het mooiste is wanneer zelfstandig zorg professionals ergens inspringen met een doel - en het doel behalen waardoor externe inzet niet meer nodig is."

Schijnzelfstandigheid is géén grapje

"Je hoort wel degelijk dat zzp'ers achteraf worden aangesproken op schijnzelfstandigheid. Ik heb meerdere verhalen gehoord over mensen die achteraf nog een naheffing over hun inkomsten hebben moeten betalen, omdat ze voor de belasting als schijnzelfstandig werden gezien."

"Dit gebeurt vaak bij zzp'ers die voor een bureau werken waar ze aan het bureau factureren - en dus niet direct aan de zorginstelling. Doordat hen te veel uit handen genomen wordt, worden ze niet als volwaardig zelfstandig gezien."

Als je niet zelf direct aan zorginstellingen kunt factureren, komt je zelfstandigheid al snel in het geding.

Hoe waarborgen jullie de kwaliteit in de zorg? 

"Vanmorgen las ik dat per maand 2500 nieuwe zorgmedewerkers zich bij de KvK als zelfstandige inschrijven. In 2018 was dat aantal echt veel lager. Je merkt ook dat veel medewerkers teams verlaten om zzp'er te worden. Hier wordt steeds negatiever naar gekeken."

"Het imago van zzp'ers in de zorg komt in het geding doordat veel jonge en onervaren mensen zich ook als zzp'er aanbieden en er zzp'ers zonder diploma werken. Dit zet de echte zzp'er in de zorg in een slecht daglicht. Hiervan zijn diegenen die bewust kiezen voor het ondernemerschap en écht staan voor de kwaliteit van de zorg de dupe."

Twee handen één geeft de ander een hart

Als zzp'er in de zorg samenwerken met loondienstmedewerkers

"Het is goed om je bewust te zijn van je rol. Bij Zuiver Zorgbemiddeling werken we daarom ook met een gedragscode. Hierin staat dat je niet zomaar je tarieven moet delen met mensen op de werkvloer. De meeste medewerkers weten niet alles over het ondernemerschap en de tijd, kosten en risico's die hierbij komen kijken. Bruto zzp-bedragen kunnen dan sterk afschrikken en voor onrust zorgen. Deze bedragen zijn immers veel hoger dan netto-uurlonen voor zorgmedewerkers in loondienst." "Het is belangrijk om loondienstmedewerkers volledig in hun waarde te laten. Kom niet te laat, wees je ervan bewust dat je vaak op plekken werkt waar interne medewerkers wellicht op hun tenen lopen of opgebrand zijn. Waar veel opdrachten mogelijk zijn, zijn teams vaak ook instabiel. Hou hier rekening mee. Het is niet zo dat doordat jij een zzp'er bent, er uitzonderingen voor je gelden."

Helaas zijn er groepen zzp'ers die niet volgens zulke gedragscodes te werk gaan. Dat komt absoluut niet ten goede van de reputatie van zzp'ers in de zorg. 

"Zelf pakken we gemiddeld 3 opdrachten in de week op. Verder gaan we graag langs bij opdrachtgevers om te vragen waar teams tegenaan lopen. Een andere tendens richting zzp'ers is dat sommigen zich voor een opdracht inschrijven met adl, maar geen adl willen doen. In dat geval doen ze niet wat van hen verwacht wordt. Ook kan het gebeuren dat ze meerdere opeenvolgende diensten hebben aangenomen, waardoor ze te laat komen of eerder weggaan."

Consistente kwaliteit bieden

"Het is erg makkelijk om als zzp'er in de zorg te starten. Je hebt je diploma, meldt je aan bij de KvK, schrijft jezelf in bij een bemiddelingsbureau en je kunt aan de slag. Ik zie het dan ook als taak van de bemiddelaar om alleen goede mensen aan te nemen en niet iedereen klakkeloos op een opdracht te zetten. Je moet je mensen kennen en weten wie je ergens naartoe stuurt."

"Om dit te kunnen doen, kun je denk ik het beste iedereen persoonlijk kennen. Als je kwaliteit wilt leveren in de zorg, denk ik toch dat het belangrijk is om met lokale bureaus te werken. Zo weet iedereen met wie ze samenwerken en weten bemiddelingsbureaus wie ze ergens naartoe sturen. Als ik zelf iemand voorstel bijvoorbeeld, vertel ik een opdrachtgever ook over diens kwaliteiten. Graag vertel ik hoe ik die persoon ervaar: een rustig karakter, duidelijk in de communicatie, et cetera. Zo creëer ik een stukje bewustwording bij de opdrachtgever over wie er langskomt."

Ik raad opdrachtgevers aan om intermediairs te vragen naar steekproefmogelijkheden. 

"Als je 500 zzp'ers in je bestand hebt, wordt dat een stuk moeilijker. Ook om na te gaan of iedereen wel aan alle vereisten voldoet. Wijzelf uploaden bijvoorbeeld alle documenten van de zzp'ers in ons systeem, waardoor opdrachtgevers in staat zijn een steekproef te doen. Zo kunnen ze de kwaliteit van onze zzp'ers controleren. Ik zou daarom opdrachtgevers willen aanraden intermediairs te vragen naar de mogelijkheden om steekproeven te doen."

Tarwe

Te veel verschillende gezichten aan het bed van patiënten

"Als zzp'er ben je natuurlijk vrij om voor verschillende opdrachtgevers te werken. De meesten zijn bij 3, 4 of zelfs 5 instellingen of bureaus aangesloten. Je moet niet op maar 1 paard wedden. Hierdoor krijg je wel veel verschillende aanbiedingen en kom je regelmatig op nieuwe plekken." "Vanuit Zuiver Zorgbemiddeling proberen we steeds vaste gezichten te laten zien om consistentie te bieden. We werken immers zelf mee en leren cliënten persoonlijk kennen. Je hoort dan van ze dat ze het zat zijn om steeds minder vertrouwde gezichten te zien."

Iedere keer een ander aan je bed, is niet altijd fijn.

"Het is niet uniek om dezelfde mensen voor dezelfde opdrachtgevers in te zetten. Meerdere - vooral lokale bureaus werken zo."

De juiste mensen inzetten

"Ik weet niet hoe anderen het doen, maar bij ons bureau stellen we de eis dat zzp'ers minimaal 3 jaar ervaring moeten hebben in de zorg na diplomering. Eigenlijk is dat voor de complexe zorg nog niet eens zo lang."

Onze zzp'ers zijn ons visitekaartje.

"We zijn ook selectief met wie we samenwerken. Het gevoel moet goed zijn. Ik wil me er goed bij voelen als ik iemand uitzend. Onze zzp'ers zijn namelijk ons visitekaartje en als je het één keer fout doet, sta je direct 3-0 achter. Onze voorkeur gaat er daarom naaruit om mensen in te zetten die we persoonlijk kennen of die via-via worden aangedragen." 

Wat heeft een zzp'er in de zorg nodig om bij een bemiddelingsbureau als Zuiver Zorgbemiddeling te starten?

"In een kennismakingsgesprek checken we of een zzp'er die via ons wilt werken wel aan alle eisen voldoet. Of ze een geschillencommissie hebben, een aansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers in de zorg, een VOG en de juiste diploma's. Samen kijken we of de diploma's in DUO te zien zijn. Zo zijn we er zeker van dat ze gediplomeerd zijn." "Ik vind het ook belangrijk dat zzp'ers zich bewust zijn van de zzp uurtarieven die ze hanteren. Waarom heb je voor dat tarief gekozen en wat heb je nodig om rond te komen? Daarop moet je je tarief baseren." "Tot slot vragen we altijd 2 referenties op en zijn we benieuwd naar hun ervaring. We willen echt zeker zijn over wie zich bij ons kan aansluiten."  

Logo van Zuiver Zorgbemiddeling

Tips voor zzp'ers in de zorg 

"Wil jij gaan zzp'en in de zorg? Lees je dan eerst echt goed in om te begrijpen wat het ondernemerschap inhoudt. En wat je nodig hebt als ondernemer. Ga alsjeblieft na wat je precies moet betalen aan de Belastingdienst en verkijk je hier niet op." "Bepaal vervolgens of je rechtstreeks voor een instelling wilt werken - wat uiteindelijk het mooist is - of via een bureau. Als je voor een bureau aan de slag gaat, begrijp dan de verschillen tussen de bureaus. Er zijn veel voorwaarden in contracten met bemiddelingsbureaus waardoor je mogelijk niet echt als zelfstandige wordt gezien. Ga niet zomaar akkoord met het tarief dat een bemiddelingsbureau je aanbiedt als dat tarief onder je eigen vastgestelde tarief ligt. Houd het tarief dat jij nodig hebt in je achterhoofd en geef aan waarom jij vindt dat je dat tarief waardig bent."

Ga niet zomaar akkoord met het tarief dat een bureau je aanbiedt.

"Zorg er tot slot altijd voor dat je overeenkomst is met de zorginstelling en je door hen uitbetaald wordt en niet door het bemiddelingsbureau." 

Bereid je goed voor op het ondernemerschap 

"Bepaal dus je tarieven, zorg dat je verzekerd bent voor aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid en weet hoeveel belasting je moet gaan betalen." 

"Heb ook begrip voor de rustigere periode in de winter. Veel beginnende ondernemers maken zich zorgen of ze wel de goede keuze hebben gemaakt als ze merken dat er in de winter minder diensten zijn. Het is gewoon een jaarlijks event dat het in de winter wat rustiger is. Waarschijnlijk doordat instellingen willen besparen en omdat leerlingen zelfstandig meedraaien in teams en hiermee veel diensten oplossen." "Maak je geen zorgen. Rond de kerst wordt het weer drukker want dan gaan vaste medewerkers op vakantie. Ook rond het voorjaar loopt het aantal diensten weer op en tijdens de schoolvakanties heb je altijd meer mogelijkheden om je uren te maken." 

Wat denk je over de toekomst van de zzp'er in de zorg? 

"De ideeën over de toekomst van zzp'ers in de zorg van de overheid… Misschien is het bedoeld om simpelweg de toestroom naar het zzp-schap tegen te gaan. In dat geval is het een slimme zet, ook al gun ik het iedereen om zzp'er te worden."

"Ik hoop dat hiermee wordt tegengegaan dat mensen om de verkeerde redenen als zzp'er in de zorg beginnen." 

We houden ondernemerschap hoog in het vaandel en maken eigen uurtarieven mogelijk.

En de toekomst voor Zuiver Zorgbemiddeling?

"Ik ben erg tevreden over de manier waarop we nu werken. Gewoon lokaal in Groningen, Drenthe en af en toe in Overijssel. Ik wil niet verder dan dat gaan, want ik wil niet de grip verliezen. Ik houd het liever lokaal. Daar is nog genoeg groei mogelijk."

"Wanneer de overheid met aanpassingen komt, zien we dan wel weer hoe we daarmee omgaan. Voorlopig houden we ons aan de afspraken die we nu hebben." 

"We houden ondernemerschap hoog in het vaandel en maken eigen uurtarieven mogelijk."

Meer lezen

Stappenplan voor zzp'ers in de zorg Lijst met 110 bemiddelingsbureaus voor zzp'ers in de zorg Alles over verzekeringen voor zzp'ers in de zorg Lijst met 40 platformen om meer freelance opdrachten te vinden Waarom deze AOV populair is bij zzp'ers in de zorg

Bereken nu je AOV-premie