Berekenen zzp inkomen: ontdek voor- en nadelen van uurtarieven

IFY Blog EmployeeResponsibility

Heb je al berekend wat jouw uurtarief zzp moet zijn? Top. Maar is werken met een uurtarief eigenlijk wel je beste optie of zou jij je diensten anders moeten prijzen? Wat het beste werkt verschilt per freelancer.

Jort de Vries 28-07-2022

Wat het beste werkt verschilt per freelancer, afhankelijk van je beroep, concurrentie op de markt en jouw ervaring. 

Ontdek de voor- en nadelen van uurtarieven, op waarde gebaseerde prijzen en leer meer over een hybride manier van tarieven bepalen met retainer agreements.

Voor- en nadelen van uurtarieven om je inkomen te bepalen

Werken met uurtarieven is niet de meest innovatieve manier om je waarde te berekenen. Steeds meer professionals experimenteren met op waarde gebaseerde tarieven. Toch is het klassieke uurtarief de meest gebruikelijke manier voor freelancers en entrepreneurs om hun prijzen te bepalen. 

Om jou te helpen beslissen hoe je het prijskaartje van je werk kunt bepalen, hebben we om te beginnen een lijst met voors en tegens van uurtarieven voor je opgesteld.

Voordelen van uurtarieven

1 - Uurtarieven zijn gemakkelijk te begrijpen - Je cliënten weten precies wat zij per uur betalen. En iedereen weet hoe dit werkt.

2 - Uurtarieven lijken het eerlijkst -  Voor je klanten wel te verstaan. Je krijgt geld voor de tijd die je besteedt en er worden geen cijfers uit de lucht geplukt.

Nadelen van uurtarieven

1 - Vergelijkingen zijn gevaarlijk - Er zal altijd iemand zijn die goedkoper is dan jij. Als je per uur wordt betaald, kunnen je diensten als een commodity gezien worden.

2 - Er is een plafond aan je dagelijkse inkomen - Je kunt per dag vaak niet meer dan 6 tot 10 uur gericht werken en factureren.

3 - Een prijs per project gebaseerd op het aantal uur werk kan onrealistisch zijn -  Je klanten kunnen niet altijd weten wat ze op je eindfactuur kunnen verwachten. Ook al geef je ze een schatting, projecten kunnen veel meer tijd in beslag nemen.

4 - Efficiëntie wordt ontmoedigd -  Hoe langer je aan een project werkt, hoe meer je verdient. Dat is niet gunstig voor je opdrachtgevers.

De meeste freelancers die met uurtarieven werken, vinden het een eerlijke ruil om een bepaald bedrag te verdienen voor de tijd die ze aan een project besteden. Dit komt ook voort uit de angst dat ze niet genoeg zouden verdienen als ze hun diensten op een andere manier zouden prijzen of te weinig klanten zouden krijgen.

Per project, woord of prestatie prijzen bepalen

Veel vertalers en schrijvers die per woord betaald worden, krijgen bijvoorbeeld vaak minder dan 30 euro per uur wanneer ze meer tijd aan research moeten besteden. Dus hoe beter en grondiger het artikel, hoe minder ze verdienen. Dat klopt natuurlijk niet. Hetzelfde geldt voor freelancers die voor bepaalde resultaten, ofwel prestaties, een vast bedrag rekenen. Zodra het veel meer tijd kost om dat resultaat te halen… verdienen ze minder geld per uur. 

Hier zit ook een keerzijde aan. Wanneer freelancers wel een uurtarief rekenen en snel werken, kan het gebeuren dat ze uiteindelijk minder verdienen dan wanneer ze per woord, project of deliverable betaald zouden worden. Zoals al gezegd, wordt efficiëntie met een uurtarief niet bepaald beloond.

Gelukkig zijn tarieven per woord, per uur of per project niet de enige manier om je waarde te bepalen. Het is tijd om het te hebben over op waarde gebaseerde tarieven.

Op waarde gebaseerde tarieven en hoe je die kunt berekenen

Zou het niet beter zijn om je tarieven te berekenen met als uitgangspunt de unieke waarde die jij kunt leveren? Dat hangt er vanaf. Als je net begint, is dat niet realistisch. Maar als je na een aantal jaar ervaring echt weet wat je waard bent, kun je misschien beter op waarde gebaseerde tarieven rekenen. 

Uurtarief calculators houden vaak weinig rekening met specifieke vaardigheden, je ervaring, professionalisme of inzet. Wanneer jij als zelfstandig professional je werk 10 keer beter doet dan je concurrenten, staat je uurtarief waarschijnlijk niet in verhouding tot de werkelijke waarde die je levert. 

Bij een op waarde gebaseerd tarief reken je een percentage over de waarde die je voor je klant creëert. Dit betekent wel dat je hiervoor in staat moet zijn om in te schatten hoeveel waarde je werk zal creëren. Vervolgens moet je jouw tarief op deze schatting baseren.

Voorbeeld van op waarde gebaseerde compensatie

Je zet een project op waarvan je weet dat het je klant 100.000 euro aan extra omzet zal opleveren. Als tarief hanteer je 20% van dat bedrag. Dat is 20.000 euro. Een slimme klant zal graag 20.000 euro in jou investeren om 100.000 euro extra omzet te verdienen, ongeacht de tijd die je eraan besteedt.

Voor- en nadelen van op waarde gebaseerde tarieven

De toepassing van deze methode, ook wel value-based pricing genoemd, is niet eenvoudig en niet op alle beroepen toepasbaar. Want hoe kun je je werk in concrete waarde uitdrukken? Je zult echt goed onderzoek moeten doen. Laten we kijken naar de belangrijkste voor- en nadelen van op waarde gebaseerde prijzen. 

Voordelen van op waarde gebaseerde prijzen

1 - Tijdsbesteding doet er niet toe - En je efficiëntie wordt altijd beloond.

2 - Je klanten krijgen waar voor hun geld - Ongeacht de tijd die het kost.

Nadelen van op waarde gebaseerde prijzen

1 - Je hebt een volledige buy-in nodig van je klant - Je klant moet jou zien als een geïnvesteerde partner en begrijpen dat je diensten geen handelswaar zijn.

2 - Je kunt dit alleen doen als je de waarde kunt berekenen die je levert - Om vervolgens een percentage van die waarde te vragen. Dit vergt vaak veel onderzoek.

3 - Je hebt veel informatie nodig om die waarde te berekenen -  Je klant moet dus bereid zijn die (belangrijke) informatie met je te delen.

4 - Projectdoelstellingen moeten kwantificeerbare resultaten hebben - Emotionele doelstellingen kunnen waarschijnlijk niet worden geprijsd op basis van waarde.

5 - Elk prijsvoorstel zal uniek zijn . En dat kost tijd.

Wat moet jij kiezen?

Je hoofd zal nu wel tollen en waarschijnlijk heb je besloten dat op waarde gebaseerde tarieven niets voor jou zijn, tenzij jij als professional redelijk makkelijk kunt berekenen hoeveel waarde je daadwerkelijk creëert. 

Is voorbeeld 1 of voorbeeld 2 voor jou herkenbaarder?

Voorbeeld 1:  Iemand die goed kan werken met op waarde gebaseerde tarieven

Performance marketeer Ashley heeft er alle vertrouwen in dat haar biedstrategieën en unieke aanpak Company H 20.000 extra conversies zal opleveren in 3 maanden tijd. 

Die conversies zijn 300.000 euro waard en zij rekent 10% van dat bedrag, wat betekent dat ze 30.000 euro krijgt voor een goed uitgevoerde klus. Misschien werkt ze in totaal maar 10 dagen voor bedrijf H! 

Voorbeeld 2: Iemand die niet moet werken met op waarde gebaseerde tarieven

Bouwvakker John repareert een decoratieve muur voor Nadiene. Nadat zijn werk gedaan is, leidt die muur tot geen enkele inkomstengeneratie voor Nadine. De waarde die hij creëerde kan dus niet in geld worden uitgedrukt. Nadine vindt de muur wel prachtig. 

John kan waarschijnlijk beter een uurtarief berekenen op basis van zijn werk, zijn onkosten, de complexiteit van zijn werk en zijn specifieke vaardigheden.

Hybrid prijzen: Combineer uurtarieven en jouw waarde

Als je niet veel voelt voor een van beide manieren van tarieven bepalen, kun je overwegen te werken met een retainer-overeenkomst, ofwel simpelweg een retainer. Dit betekent dat je de klant garandeert dat je een bepaald aantal uren per week werkt, en dat je daarvoor een vast wekelijks honorarium rekent. Je kunt zelfs een paar extra uur per week gratis werken tot een bepaald limiet. De uren boven dit wekelijkse limiet kun je dan tegen een uurtarief in rekening brengen.

De wekelijkse prijs die je rekent is gebaseerd op de waarde die je levert. Op het moment dat je jouw voorstel voor een retainer aan je klanten presenteert, leg je uit wat je verantwoordelijkheden, je resultaten en je doelstellingen zijn. Aan de hand hiervan toon je de waarde die je levert aan. Zo weet je klant wat je voor hen zult bereiken, hoe lang het zal duren voor je jouw doelstellingen hebt bereikt en is het duidelijk wat het ongeveer gaat kosten. 

Bieden retainers de uitkomst?

Dit is zeker geen perfecte manier om je tarief te berekenen, maar het haalt wel het commodity aspect weg. Nu kunnen je klanten jouw honorarium vergelijken met de waarde van je prestaties en bepalen of het voor hen een goede investering is.  

Dit soort retainer-overeenkomsten zijn vooral interessant bij langetermijnprojecten. Wanneer je slechts een opdracht voor een klant moet afronden en maar een paar dagen werkt, is het waarschijnlijk interessanter en eenvoudiger om met een uurtarief of op project gebaseerde prijs te werken.

Een korte quiz: hoe je jouw tarieven kunt bepalen 

Welk antwoord geef jij het vaakst? A, B of C. Lees hieronder wat dit voor jouw tariefbepaling betekent.

Heb jij zin om lang na te denken over hoe je jouw diensten kunt prijzen? 

A. Nee B. Als het echt nuttig is wel C. Jawel hoor!

Heb jij unieke skills waardoor jij je werk beter en sneller doet dan je concurrenten? 

A. Nog niet B. Hmm… Ik weet het niet. C. Ja, absoluut!

Kan jouw werk uitgedrukt worden in een concrete waarde (in euros) die je aan je klanten levert? 

A. Nee B. Ja, maar het is vaak lastig te berekenen C. Ja zeker!

Werk je meer aan langetermijn- of kortetermijnprojecten? 

A. Meer korte termijn B. Allebei C. Meer lange termijn

Zzp inkomen berekenen

Meeste A - Reken een uurtarief of bereken je tarief op projectbasis

Waarschijnlijk kun jij het beste een uurtarief in rekening brengen. Bereken nu hoeveel je per uur kunt/wilt/moet verdienen. Als je erg snel en efficiënt werkt, ben je misschien meer gebaat bij een tarief op projectbasis. 

Meeste B - Je zou het kunnen afwisselen!

Op basis van het project en de waarde die je kunt leveren, kun jij bepalen of je een uurtarief gaat rekenen of wilt experimenteren met op waarde gebaseerde tarieven.Je kunt ze ook combineren in een retainer-overeenkomst voor langetermijnprojecten. 

Meeste C - Ga voor retainers of op waarde gebaseerde tarieven

Jouw werk is ijzersterk en de waarde die je levert is hoog. Plus… je weet precies wat je waard bent. Afhankelijk van de buy-in van je klant kun je kiezen voor een retainer of een écht op waarde gebaseerde tarief. 

Tijd om na te denken over een zzp verzekering?

We hopen dat we je met dit artikel hebben geholpen om jouw tarieven beter te bepalen. Lees nu ook meer over hoe je jouw uurtarief zzp kunt berekenen, hoe je ze kunt verhogen én welke verzekeringen je nodig hebt als zzp'er of ondernemer. Ongeacht het tarief dat je rekent, het beroep dat je uitoefent en de skills die je hebt, ben je als zzp'er sowieso gebaat bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wist jij dit al over de AOV?

Ontdek hoe je AOV-premies kunt vergelijken, waarom je er één moet kiezen die dagelijks opzegbaar is en neem vooral contact met ons op als je nog vragen hebt over uurtarieven of verzekeringen.

Bereken nu jouw AOV-premieTerug naar blog overzicht