Verzekeringen voor ondernemers, door ondernemers
Vanaf deze week werken we samen met MunichRe Digital Partners en lanceerden we onze eigen Insify verzekeringsoplossing, die bijna elke kleine onderneming of freelance ondernemer in Nederland dekt.
Het is een belangrijke stap vooruit in het waarmaken van onze missie om verzekeringen te bieden die echt voldoen aan de behoeften van freelancers en kleine bedrijven: verzekeringen voor ondernemers, door ondernemers.
Vechten tegen de status quo van zakelijke verzekeringen
Rond 95% van MKB verzekeringen wordt offline afgesloten, via tussenpersonen. Waarom? Omdat zakelijke verzekeringen door de verzekeringssector als te complex worden beschouwd om volledig digitaal te gaan. Daarom krijg je vaak te maken met een adviseur en zul je voor het afsluiten stapels papierwerk moeten doornemen (en ondertekenen). Wij vonden dat dit anders kan en wilden klanten een volledig digitale ervaring bieden.
Maar toen we Insify iets meer dan zes maanden geleden lanceerden, opereerden we als bemiddelaar. We maakten gebruik van standaard verzekeringsproducten, waarbij prijzen, administratie, claimafhandeling en beslissingen over dekking allemaal aan de kant van onze verzekeringspartner plaatsvonden. Na een aantal maanden data verzamelen realiseerden we ons dat er een enorm potentieel was voor veel meer fundamentele en disruptieve innovatie.
Het omgooien van MKB verzekeringen zou een volledige hervorming van het verzekeringsproduct vereisen op alle mogelijke manieren, variërend van dekking, prijsstelling, acceptatie en afhandeling van claims tot de manier waarop de verzekeringsproducten perfect aansluiten op technologie.
Reality check
De realiteit in zakelijke verzekeringen is dat processen ongelooflijk langzaam gaan. Een vriendelijke verzekeringsagent vertelde me onlangs dat de gemiddelde tijd dat zijn zakelijke klanten bij hem bleven was gestegen tot 17 jaar. Sommige van zijn klanten waren gedurende zijn hele 40-jarige carrière al bij hem. Dat is precies de reden waarom de druk op verzekeraars om te innoveren op het gebied van het MKB tot nu toe op zijn zachtst gezegd laag is geweest, evenals het tempo van verandering.
We begonnen met risicodragers te praten over onze plannen voor een meer innovatieve aanpak, toen een verzekeraar me erop wees dat het tien jaar had geduurd om hun STP opzet (Straight Through Processing) voor MKB verzekeringsapplicaties te ontwikkelen die van hun tussenpersonen binnenkwamen.
Toen we aangaven dat we onze eigen STP mogelijkheden wilden ontwikkelen om aanvragen te verwerken die via ons digitale klanttraject binnenkwamen, onze eigen acceptatie en prijsstelling wilden neerzetten (en prijzen met 30% te verlagen), polissen en dekking radicaal wilden verbeteren en alle wettelijke goedkeuringen krijgen, dachten ze dat we gek waren. Toen we zeiden dat we het in drie maanden wilden doen, werden we uitgelachen.
Online MKB verzekeringen mogelijk maken
Toegegeven, achteraf gezien was drie maanden optimistisch. Maar het kostte ons ook geen tien jaar. Slechts zes maanden na onze eerste lancering hebben we onze eigen MKB verzekeringsoplossing op de markt gebracht.
Dit betekent dat vanaf deze week freelancers en kleine bedrijven in Nederland toegang hebben tot eenvoudigere, snellere en eerlijkere zakelijke verzekeringen. Verzekeringen voor ondernemers, door ondernemers. Waarmee je meer kunt doen en je minder zorgen hoeft te maken.
Dit is nog maar het begin
Voor ons team is het ook een grote stap. We hebben iets gedaan waarvan elke grote partij ons vertelde dat het onmogelijk was. En het beste deel: dit is slechts het begin. Als dit ons maar zes maanden heeft gekost, stel je voor waar we over tien jaar staan!
Door het verzekeringsproces net zo eenvoudig te maken als het online kopen van een boek, nemen we de zorg weg bij het ondernemen. Ons doel is om ondernemers tijd en gemoedsrust te geven, zodat zij zich kunnen concentreren op het opbouwen van hun bedrijf.
Nieuwsgierig geworden? Bekijk het zelf en bereken je premie in slechts een paar minuten!