5 redenen om je zzp tarieven te verhogen
Heb je het vermoeden dat je jouw tarieven moet verhogen? Je hebt waarschijnlijk gelijk! Zeker dit jaar zijn 5 redenen super relevant om je klanten meer te vragen.
- 1. Inflatie slaat hard toe in 2022
- 2. Je bent meer ervaren, deskundig en bekwaam dan voorheen
- 3. Je neemt moeilijkere taken op je en biedt meer waarde
- 4. Je wilt je toekomst veilig stellen, geld sparen en groei realiseren
- 5. Andere freelancers, ondernemers en zzp'ers doen het ook
- Waarom en wanneer je jouw tarieven niet moet verhogen
- Rationele redenen
- Emotionele redenen
- Doe nu de test: Ben jij er klaar voor om je tarieven te verhogen?
- Je hebt meestal antwoord 1 gegeven
- Je hebt vooral antwoord 2 gegeven
- Je hebt meestal antwoord 3 gegeven
- Een vangnet voor zzp'ers
- Lees meer over tarieven
- Disclaimer
Het kan zijn dat je niet graag dit gesprek aangaat, omdat je geen klanten wilt verliezen. Of misschien ben je nog niet zeker genoeg van jezelf om meer geld te verlangen voor jouw diensten… Toch hoeft dit gesprek niet moeilijk te zijn - mits je je goed voorbereidt. Hieronder volgen eerst 5 redenen om jou te overtuigen het gewoon te doen en je tarieven te herzien.
1. Inflatie slaat hard toe in 2022
Inflatie is de belangrijkste reden om je tarieven elk jaar te verhogen. In 2021 bedroeg de jaarlijkse inflatie 2,7%. In 2022 verwachten we een gemiddelde inflatie tussen de 9 en 12%. Dat betekent dat als je niet wilt dat de inflatie een negatieve invloed heeft op je levensstijl, je jouw tarieven moet verhogen.
Het jaarlijks verhogen van je zzp tarieven maakt simpelweg deel uit van een gezond financieel plan - om ervoor te zorgen dat je stappen maakt in het leven. Op die manier kun je hogere kosten dekken, zoals elektriciteitsrekeningen en gasprijzen - of hogere prijzen betalen voor de materialen die je nodig hebt om je werk te doen.
2. Je bent meer ervaren, deskundig en bekwaam dan voorheen
Weet je nog hoe je was toen je net begon als freelancer? De kans is vrij groot dat je veel meer ervaring en vaardigheden hebt dan een jaar of zelfs een paar maanden geleden. Je hebt waarschijnlijk veel geleerd op de werkvloer, van je collega's of interessante cursussen gevolgd.
De harde en zachte vaardigheden die je intussen hebt verworven, maken je waardevoller voor je klanten. En die waarde zou op je factuur moeten zijn terug te zien.
3. Je neemt moeilijkere taken op je en biedt meer waarde
Je bent niet alleen een betere professional, je voert misschien ook andere en ingewikkeldere taken uit dan voorheen.
Zo gaf je jouw klanten vroeger alleen advies over onderwerp A, terwijl je hen nu advies geeft over de onderwerpen A, B, C, D en E en ook specifieke strategieën toepast. Dat betekent dat je werk is veranderd, waardevoller is geworden en dus... kun je een hoger tarief vragen.
4. Je wilt je toekomst veilig stellen, geld sparen en groei realiseren
Om je toekomst veilig te stellen, moet je eens in de zoveel tijd je (uur)tarieven verhogen. Als freelancer heb je namelijk niet hetzelfde vangnet als een werknemer met een vast (stijgend) uurloon en ook niet dezelfde voordelen. Daarnaast ben jij de enige die verantwoordelijk is voor het updaten van je vaardigheden en benodigde certificaten. Maar daarmee is nog niet alles gedekt. Je moet ook je eigen verzekeringen afsluiten, eventueel een werkruimte huren, geld sparen om een huis te kopen of het schoolgeld van je kind betalen. Alleen als je jouw winst maximaliseert, kun je je gewenste levensstijl handhaven, verbeteren en je bedrijf laten groeien.
5. Andere freelancers, ondernemers en zzp'ers doen het ook
Weet jij hoeveel vergelijkbare professionals voor hun diensten rekenen? Zorg ervoor dat je jouw eigen tarieven vergelijkt met die van collega-freelancers en pas ook je tarieven aan. Hier is een overzicht van de tariefverhogingen van verschillende sectoren in 2022 om je te helpen inschatten met hoeveel procent jij je tarieven kunt verhogen.
Waarom en wanneer je jouw tarieven niet moet verhogen
Nu je weet waarom je jouw tarieven moet verhogen, moet je ook begrijpen waarom je dat misschien juist niet moet doen. Als de redenen om het niet te doen voor jou zwaarder wegen, kun je misschien beter wachten of besluiten je tarieven op een ander moment in je carrière te verhogen.
Rationele redenen
Je klanten verwachten meer (te veel) van je werk dan je kunt leveren
Je hebt onlangs je tarieven verhoogd - als je dat te snel opnieuw doet, zal dat je werkrelaties negatief beïnvloeden
Je bent nu al een van de duurste freelancers in je vakgebied en klanten zullen niet bereid zijn om jouw hogere tarieven te betalen
Emotionele redenen
Je bent te bang dat je hierdoor klanten zult verliezen
Je voelt je er niet zeker of goed over en je bent blij met de manier waarop je nu werkt
Lees onze whitepaper en ontdek nu hoe en wanneer je jouw tarieven kunt verhogen. Of doe direct de test!
Doe nu de test: Ben jij er klaar voor om je tarieven te verhogen?
Heb je jezelf op de best mogelijke manier gepositioneerd en gepromoot?
1 - Ja! 2 - Misschien... 3 - Nee
Heb je geweldige recensies en referenties?
1 - Ja! 2 - Sommige 3 - Nee
Kun je rationeel goede redenen aanvoeren om je tarieven te verhogen, gebaseerd op de inflatie, je vaardigheden en de tarieven van andere professionals?
1 - Ja! 2 - Misschien... 3 - Nee
Heb je berekend hoeveel je meer wilt verdienen dan vroeger?
1 - Ja! 2 - Ongeveer... 3 - Nee
Is dat percentage realistisch?
1 - Ja! 2 - Ik denk van wel 3 - Misschien niet
Lever je gewoonlijk meer dan naar verwachting en presteer je beter dan anderen?
1 - Ja! 2 - Soms 3 - Nee
Denk je dat je genoeg klanten zult blijven houden als je je tarieven verhoogt?
1 - Ja! 2 - Misschien... 3 - Nee
Je hebt meestal antwoord 1 gegeven
Dit betekent dat je er klaar voor bent om je tarieven te verhogen! Gefeliciteerd. Als je onze voorbereidingstips volgt, zul je waarschijnlijk erin slagen meer te gaan verdienen (bruto netto zzp).
Je hebt vooral antwoord 2 gegeven
Het lijkt erop dat je nog niet voldoende hebt nagedacht over een tariefverhoging. Voordat je dit soort stappen wilt zetten, is het belangrijk dat je zelfverzekerd bent. Als je dat niet bent, zullen je klanten tijdens het gesprek denken dat er (veel) ruimte is voor onderhandeling. Werk aan elk item tot je op alle bovenstaande vragen "Ja!" kunt zeggen en je helemaal ready bent om je tarieven wel te verhogen.
Je hebt meestal antwoord 3 gegeven
Je bent nog niet klaar om je tarieven te verhogen. Geef het wat tijd, doe je uiterste best op je werk en bouw je portfolio op.
Let op: Elk jaar kunt je sowieso je tarieven verhogen op basis van de inflatie. Schrijf gewoon een brief, zoals de brief in onze whitepaper. Download nu onze whitepaper en ontdek waarom, wanneer en hoe je jouw zzp tarieven kunt verhogen.
Een vangnet voor zzp'ers
De vrijheid die je hebt als zelfstandige is uniek. Maar je hebt niet dezelfde veiligheid als een werknemer, tenzij je zelf een vangnet creëert. Dit doe je door te sparen en de juiste zzp verzekeringen af te sluiten.
Twee verzekeringen zijn niet verplicht, maar wel super goed voor je gemoedsrust: Arbeidsongeschiktheidsverzekering: Bij ongevallen, ziekte, mentale klachten of zwangerschap Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: Wanneer je per ongeluk schade veroorzaakt aan anderen of hun spullen tijdens je werk
Lees meer over tarieven
Bereken je uurtarief zzp Ontdek welk verdienmodel voor jou het beste werkt Leer hoe je tijd kunt besparen en dus geld
En download onze whitepaper om precies te begrijpen wanneer en hoe je jouw zzp tarieven kunt verhogen.
Disclaimer
* We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden. De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.