Jouw klantenbestand verdubbelen? Binnen no time lukt het jou!

IFY Blog 6StepsFreelancer

Je hebt een top dienst of product, je prijzen kloppen en je bent mega gemotiveerd om te werken. Nu moet je alleen nog meer klanten werven om van je (freelance) onderneming een succes te maken. 

Koen Thijssen 04-03-2024
Snel naar

In dit artikel tackelen we 22 bewezen strategieën om klanten te werven door: 

  • In te spelen op hun behoeften

  • Je eigen profiel en communicatie te verbeteren

  • Social proofing

  • Jezelf, je diensten en producten juist te promoten

  • Korting te geven en te retargeten

Als je zelfs maar 5 van deze strategieën volgt, zul je gegarandeerd snel meer klanten binnenhalen. Vergeet daarna niet om, zodra alles lekker loopt, maandelijks een health check uit te voeren. En zorg ervoor dat je jouw tarieven verhoogt wanneer dat nodig is - bijvoorbeeld om je hoofd boven het water te houden tijdens de inflatie.

Maar eerst het belangrijkste, meer klanten! Bekijk ook deze lijst met meer dan 40 websites waar jij nieuwe zzp opdrachten vindt.

Ken je klanten om te weten hoe en waar je meer klanten kunt werven

1 - Begrijp de behoeften van je klanten door je ideale klant te interviewen

Organiseer interviews met mensen die volgens jou je ideale klanten zijn. Zoek uit waar ze uithangen, wat ze graag doen en vraag hen naar hun pijnpunten die je met jouw diensten of producten kunt oplossen. Hoe meer je over je klanten weet, hoe beter je jouw communicatie over je diensten hierop kunt afstemmen, en hoe groter de kans dat zij je klanten zullen worden! Doordat jij nu weet waar je klanten zich bevinden - zowel online als offline - weet je nu ook waar jij aanwezig moet zijn, fysiek of via bepaalde marketingkanalen. 

2 - Creëer klantpersona's die je afzonderlijk kunt targeten

Niet al je klanten zijn hetzelfde. Het is zelfs een goed idee om specifieke persona's (een gedetailleerde omschrijving van jouw klanten) te creëren die je op verschillende manieren kunt benaderen, zowel met verschillende content als door in te spelen op verschillende pijnpunten. Hoe kan iedere persona profiteren van je diensten en producten? Maak een lijst van je meest interessante persona's: diegenen die het meest kopen, het meest profiteren van je oplossingen of waarmee je juist nog niets doet. Je kunt vervolgens je diensten en marketinginspanningen afstemmen op die specifieke persona's. 

Onderdeel van het creëren van persona's is het in kaart brengen van hun demografische gegevens, hun pijnpunten, klantreis en ondernemingsprofiel. Als jij je bijvoorbeeld richt op B2B-klanten zijn dat dan startende ondernemingen of juist kleine of middelgrote bedrijven? Hoe meer je weet over je klanten en hun specifieke profielen, hoe gemakkelijker en succesvoller je hen kunt bereiken. 

Verbeter je communicatie en content om meer klanten te werven

Rubix cube

3 - Wees glashelder over de problemen die je oplost

Tegenwoordig hebben je klanten bijna een oneindig aantal keuzemogelijkheden. Proberen hun aandacht te krijgen kan voelen als zand verkopen in een woestijn. Toch kun je nog steeds hun aandacht verdienen. Dat kun je doen door volkomen duidelijk te zijn over de problemen die je oplost en voor wie je ze oplost met jouw diensten en producten. 

Verkoop je prachtige deurknoppen? Dat betekent dat je klanten nu deuren kunnen openen en tegelijkertijd versteld staan van de pracht en praal van hun deurknoppen. Kun je mensen X% meer omzet bezorgen met jouw advies of vaardigheden? Dan los je hun probleem op dat ze niet genoeg verdienen of simpelweg meer willen verdienen. Maak duidelijk welk probleem je oplost en hoe je dat doet. 

Als je vervolgens in staat bent om die boodschap consequent bij de juiste klanten te promoten, waarbij je jouw ideeën op een genereuze manier deelt en zo vertrouwen opbouwt, creëer je belangstelling en zouden je potentiële klanten wel eens op je (virtuele) stoep kunnen belanden. 

4 - Verbeter je website, portfolio en LinkedIn-pagina

De meeste consumenten en klanten zullen je waarschijnlijk online vinden. Dat betekent dat jouw online aanwezigheid zo representatief mogelijk moet zijn. Je website, portfolio en LinkedIn-profiel zijn de heavy-lifters om nieuwe klanten aan te trekken. 

Dus geef je website een make-over, verbeter het design, de copy en je merk. Zorg bovendien ervoor dat je portfolio en LinkedIn-profiel up-to-date zijn. 

Als je niet de beste bent in websites designen of interessante en goede content schrijven, zoek dan experts om je te helpen, bijvoorbeeld een website designer en een copywriter. Je kunt ook aan de slag met een career en personal branding coach die je kan helpen jezelf beter als merk neer te zetten.

5 - Verhoog je online vindbaarheid via SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO) verhoogt de positie van je site in de zoekresultaten, zodat je beter zichtbaar wordt voor potentiële klanten. Dat is erg belangrijk, omdat de meeste klanten je online zullen vinden of opzoeken. 

Het is niet heel moeilijk om klanten te werven via SEO. Je kunt tools als YoastSEO en de juiste keywords gebruiken om klanten naar je website te leiden. Echter, als je niet weet waar te beginnen, is het misschien het beste om een SEO specialist in te schakelen om je te helpen. 

Via onze partners Qommunity, Freelancer.nl en Malt kun je eenvoudig de juiste professional vinden om je ranking een boost te geven. 

Tip: Je kunt tegenwoordig ook eenvoudig met AI-tools zoals Typetone.ai zoekwoordenonderzoek doen en SEO-teksten schrijven!

6 - Verbeter je merk en merkpersoonlijkheid als het nodig is

Een fantastische reputatie is de sleutel om je te onderscheiden van je concurrenten. Daarom is het een goed idee om een merk of merkpersoonlijkheid voor je onderneming te ontwikkelen. 

Als je zorgvuldig je reputatie opbouwt, bijvoorbeeld met kwalitatieve content, door je expertise te profileren en door contact te leggen met je volgers op sociale media en andere platforms, trek je automatisch nieuwe potentiële klanten aan. Op die manier wordt je merk/merkpersoonlijkheid een thought leader binnen je vakgebied. Naast goede reviews tonen, is dat een geweldige manier om het vertrouwen van je prospects te winnen.

7 - Start en verbeter je e-mail marketing 

Zodra je een e-maillijst hebt opgebouwd om in contact te blijven met je potentiële klanten, kun je met hen praten wanneer je maar wilt. Dit biedt jou de perfecte kans om aanbiedingen met een beperkte geldigheidsduur te delen en simpelweg je onderneming te promoten. Je kunt zo ook interessante tips en trucs delen. 

Via e-mails en nieuwsbrieven zorg je dat jouw potentiële klanten je onderneming niet vergeten. Mochten ze dan een oplossing voor hun problemen zoeken, zullen ze eerder aan je denken. 

Maar denk niet dat je al klaar bent als je een paar e-mails hebt geschreven. De tekst moet kloppen en in lijn zijn met je merk. Je moet ermee de interesse wekken van je klanten en hen waarde bieden. 

Als je weet wie je klanten precies zijn door middel van je klantpersona-onderzoek in strategie 2, kun je bepalen hoe je jouw prospects het meest effectief kunt benaderen. 

Je kunt verschillende e-mail flows instellen: 

  • Nurture flows voor bestaande klanten die je graag terug wilt zien

  • Follow-up e-mail flows voor klanten die uiteindelijk niet voor je diensten kozen, maar misschien toch geïnteresseerd zijn 

  • Koude e-mail flows voor potentiële klanten die je nog niet kennen

Tip: Het belangrijkste bij het schrijven van je e-mails zijn je subject en preheaders. Deze twee elementen bepalen of mensen je e-mails openen. Zorg er vervolgens voor dat je een duidelijke call to action (CTA) toevoegt aan je mail. Dit zal een invloed hebben op je doorklikratio (CTR), de op één na belangrijkste metric om je kans te vergroten dat de mensen die je mail openen ook je klanten worden. 

Doe je voordeel met social proof, ofwel mond-tot-mond reclame

Thumbs up

8 - Vraag om verwijzingen 

Een van de beste manieren om nieuwe klanten te krijgen is door referrals, ofwel verwijzingen. Maar als je gewoon wacht tot je huidige klanten hun vrienden en familie naar je doorverwijzen, kun je wellicht lang wachten! 

Wij adviseren je daarom om actief verwijzingen te vragen van tevreden klanten met behulp van een referral program. Je kunt dit doen door e-mails te sturen naar tevreden klanten waarin je om doorverwijzingen vraagt en/of zelfs iets in ruil hiervoor aanbiedt. 

Bij Insify geven we bijvoorbeeld klanten die ons doorverwijzen naar hun vrienden €50,- als hun vrienden zich ook succesvol bij ons verzekeren.  

Bereken direct je premie bij Insify

9 - Geef vrienden meebreng aanbiedingen: 2 voor de prijs van 1

Bied een "2 voor de prijs van 1" deal aan om via je huidige klanten nieuwe klanten te laten kennismaken met je diensten of producten. Als je bijvoorbeeld een webshop eigenaar bent die sieraden verkoopt, kun je een extra paar oorbellen cadeau geven die je klanten kunnen laten bezorgen als cadeautje voor hun beste vriendin. 

Je kunt dit zelfs doen bij de verkoop van B2B-diensten door vouchers uit te delen die je B2B-klanten naar hun partners kunnen doorsturen. Een voucher voor 1 gratis Consultancy sessie bijvoorbeeld. En ja, als die klanten je eraan houden - heb je ook de perfecte manier gevonden om je diensten te pitchen. 

Ben jij een webshop eigenaar? Vergeet dan niet je voorraad te verzekeren.

10 - Vraag naar en maak gebruik van de kracht van beoordelingen

Klantenreviews en testimonials verhogen de betrouwbaarheid van je (freelance) onderneming drastisch. Meer dan 80% van al je potentiële klanten zullen eerst je reviews bekijken voordat ze besluiten voor jou te kiezen. 

Leer nu hoe je reviews kunt inzetten om meer klanten binnen te halen, hoe je erom kunt vragen en hoe je met negatieve reviews om kunt gaan.

11 - Ontwikkelen van strategische partnerschappen

Werk samen met interessante partners die al dan niet in jouw sector actief zijn om nieuwe klanten te vinden. Bijvoorbeeld, als je een frontend developer bent, werk dan samen met een marketeer en een content schrijver zodat je je klanten naar hen kunt doorverwijzen en vice versa. 

Wanneer je samenwerkt met zzp'ers met een gelijkaardig klantenbestand die niet rechtstreeks met jou concurreren, kun je elkaars klanten benaderen en nieuwe klanten naar elkaar doorverwijzen. 

12 - Laat influencers je onderneming promoten

Volgens recente data kan influencer marketing je ROI x 11 verbeteren. Daarnaast zal 30% van de extra mensen die je bereikt daadwerkelijk overwegen om je product of diensten te kopen op basis van de aanbevelingen van je influencers. 

Je kunt via verschillende soorten influencers jezelf promoten, namelijk social media content creators, bloggers, business coaches of bekende auteurs. Voordat je een influencer kiest om te benaderen, moet je ervoor zorgen dat hun doelgroep overeenkomt met jouw gewenste klantpersona's. Als je bijvoorbeeld fantastische veganistische hamburgers verkoopt, kun je proberen Snackspert zover te krijgen dat hij je product voor je promoot in een review op Instagram. 

Je kunt tools als Influencity en Upfluence inzetten om de juiste influencers voor je onderneming te vinden. 

13 - Probeer belangrijke klanten binnen te halen om mee te pronken op je LinkedIn profiel

Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je erin slaagt een bekende klant binnen te halen, stijgt je geloofwaardigheid en bereik je meer potentiële klanten.

In plaats van te wachten op een grote klant, kun je er ook gewoon zelf een benaderen. Bied je diensten aan met grote kortingen of zelfs gratis om de deal te sluiten. Je kunt het altijd proberen! Nee heb je, ja kun je krijgen. 

Grote namen op je klantenlijst - of bekende klanten die je zelfs promoten - kan een enorme impact hebben op jouw succes. 

Denk er maar eens over na, als een developer eerder voor Google of Meta heeft gewerkt, moeten ze wel goed zijn in wat ze doen, toch? Je potentiële klanten zullen ook zo over jou denken als je kunt aantonen dat je al eerder voor grote namen hebt gewerkt of aan hen producten hebt verkocht.

Ga op stap en promoot je onderneming

NL Logo Trustpilot

14 - Breid je netwerk uit

Neem deel aan netwerkorganisaties en evenementen die relevant zijn voor je onderneming en klanten. Als je deze events bezoekt met een "Hoe kan ik anderen helpen"-houding, zul je zeker een aantal nieuwe klanten binnenhalen. Vraag mensen hoe je hen van dienst zou kunnen zijn en bouw nieuwe relaties op, bijvoorbeeld met influencers, potentiële strategische partners en natuurlijk potentiële nieuwe klanten. 

15 - Deelnemen aan allerlei andere evenementen

De meeste mensen houden van lokale bedrijven en onafhankelijke ondernemers. We juichen allemaal het liefste voor de underdog. Maar je klanten moeten je wel kunnen vinden. Je kunt jouw bekendheid binnen je gemeenschap vergroten door op lokale (liefdadigheids-)evenementen prominent aanwezig te zijn.

Sponsor plaatselijke hardloopwedstrijden, een lokale vereniging en organiseer leuke evenementen. Of voorzie een vrij bekend sportteam van hun uitrusting met jouw naam erop. Deze manier van offline marketing kan je helpen nieuwe klanten binnen te halen of het waarschijnlijker maken dat mensen anderen naar je doorverwijzen. 

16 - Meld je aan voor een van de vele freelancer en job platforms

Als klanten niet naar jou komen, ga dan naar hen toe! Als je specifieke diensten aanbiedt, zoals grafisch ontwerp, fotografie, web consultancy, coaching of performance marketing, kun je overal toffe projecten vinden. Er zijn heel veel verschillende platforms, zoals Malt, Qommunity and Freelancer.nl, waar je misschien het juiste project voor jou kunt vinden. Neem contact op met de job posters en zorg ervoor dat het duidelijk is waarom jij de beste persoon bent om hun problemen op te lossen. 

17 - Promoot je onderneming met ads op Google, Facebook en Instagram

Betaalde reclame, ofwel paid advertising, is vaak een snelle methode om meer klanten te krijgen. Maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken, anders zou je wel eens veel geld kunnen verliezen zonder nieuwe klanten te werven. Wanneer je kiest voor paid ads kun je advertenties tonen op het platform van jouw keuze door te betalen voor trefwoorden of advertentieruimte. Je kunt adverteren op zoekmachines zoals Google, social media of gebruik maken van netwerken voor content promotie. Laten we ons op de eerste twee concentreren. 

Via Google, Facebook en Instagram, bijvoorbeeld, kun je je richten op een specifiek publiek (dat overeenkomt met je klantpersonas), je budget instellen en de prestaties van je advertentie volgen. Je betaalt dan meestal in een veiling, wat betekent dat je een maximumbod instelt voor een specifiek resultaat (een klik of een view) of een maximumbudget per dag. 

Klinkt dit als gebrabbel voor jou? Neem contact op met een performance marketeer om jouw advertenties voor je in te stellen. 

18 - Huur een marketingbureau in om je onderneming te promoten

Je marketinginspanningen uitbesteden is geen slecht idee als je niet weet waar je moet beginnen. Ontdek een van de vele freelance marketeers op deze online platforms.

Naast performance marketing kun je proberen nieuwe klanten te werven via content marketing, growth marketing, PR of gespecialiseerde influencer marketing professionals. Een marketingbureau kan inschatten wat voor jou de beste strategie is. Misschien kun je wel het beste radio-advertenties inzetten! 

19 - Organiseer een webinar of andere virtuele evenementen

Doordat veel mensen tegenwoordig vanuit huis werken, zijn virtuele events zoals webinars, discussiegroepen en live podcasts een goede manier om je expertise te tonen en nieuwe klanten aan te trekken.

Zulke evenementen stellen je potentiële klanten bovendien in de gelegenheid om meer te weten te komen over je onderneming op een persoonlijker niveau. Ook kunnen je huidige klanten tijdens deze event je onderneming aan potentiële klanten aanprijzen. Waarschijnlijk nemen alleen je grootste fans aan zulke sessies deel. 

20 - Sluit jezelf aan bij Facebook en Slack groepen en gemeenschappen

Er zijn talloze Facebook- en Slack-groepen waarin je gelijkgestemde professionals en potentiële klanten kunt vinden. Via deze groepen kun je jouw diensten en producten pitchen of zelf specifieke diensten vinden door om aanbevelingen te vragen. Je kunt ook reageren op mensen die op zoek zijn naar je diensten. Via deze groepen en communities kun je rechtstreeks met je potentiële klanten communiceren, van hen leren en hen ervan overtuigen met jou in zee te gaan. 

Geef kortingen aan nieuwe klanten en retarget vorige klanten

Cadeautjes

21 - Geef nieuwe klanten kortingen en incentives

Lok geïnteresseerde klanten naar je toe met geweldige introductie-aanbiedingen. Dit is een laagdrempelige manier voor nieuwe klanten om te testen wat ze van je vinden. Je kunt ook bijhouden welke klanten op je aanbod ingaan (met verschillende management tools) en hen dan gericht benaderen om hen te overtuigen bij je terug te komen.

Bij Insify bieden wij onder andere om deze reden interessante starterskortingen voor startende professionals en zelfs 20% korting op het eerste jaar premie voor een AOV

Ook zijn verlengingen en wijzigingen altijd volledig gratis en kun je zelfs dagelijks opzeggen. Zo kunnen onze klanten op een eenvoudige manier onze verzekeringen uitproberen. 

Ontdek nu jouw korting

22 - Behoud je huidige klanten met customer retentiestrategieën

Alles wat oud is kan nieuw worden. Hetzelfde geldt voor eerdere klanten die jou al een tijdje niet meer hebben bezocht. Neem regelmatig je contacten door en ga na met wie je al een poos geen interactie meer hebt gehad of wie geen producten of diensten meer bij je hebben gekocht. 

Neem contact met hen op via e-mail of in een persoonlijk telefoongesprek. Deze klanten zullen waarschijnlijk blij zijn dat je aan hen hebt gedacht. Als ze tevreden waren over je diensten en producten en ze opnieuw nodig hebben, zullen ze waarschijnlijk meteen bij je terugkomen. 

Follow-up e-mails naar eerdere klanten om nieuw werk te krijgen is een bewezen customer retentie strategie voor zzp'ers. Het zal je waarschijnlijk 25% meer werk opleveren. 

In je e-mail kun je projectideeën voorstellen waaraan je zou kunnen werken op basis van eerdere resultaten of producten promoten die je klanten interessant zouden kunnen vinden op basis van hun eerdere aankopen. En vergeet niet hen te vragen je door te verwijzen naar hun vrienden en familie! 

NL Contact team image

Krijg sneller grote klanten met de juiste verzekering

Veel grote klanten eisen van je dat je een bedrijfsaansprakelijkheids- of beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt voordat je voor hen kunt werken. Ervoor zorgen dat je jouw verzekeringsbewijs al hebt, kan je net dat voordeel geven dat je nodig hebt om de klus te krijgen.  Bij Insify kun je jouw verzekering in 2 minuten regelen, 100% online, op maat en met tot 30% korting voor starters. Bereken nu je premie en kom meer te weten over de verzekeringen die jij als zzp'er nodig hebt. 

Bekijk ook onze arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) speciaal voor zzp'ers of vergelijk arbeidsongeschiktheidsverzekering premies voor 2022.

Doe ook de gratis risicoquiz en ontdek precies welke verzekeringen jij nodig hebt.

Disclaimer

* We doen ons best om de informatie op onze website zorgvuldig samen te stellen. Het kan echter voorkomen dat informatie niet volledig is of dat er per ongeluk onjuistheden op de website staan. Daarnaast kan oudere informatie niet meer helemaal up-to-date zijn, dus let op de datum van publicatie. Bovenaan elke blog kun je de publicatiedatum vinden. De informatie op onze website betreft geen advies en er kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het gebruik van de informatie is voor eigen risico. We raden je aan om altijd goed zelf onderzoek te doen. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Bereken je premieTerug naar blog overzicht