Reviews verzamelen... Hoe doe je dat?

IFY Blog Construction

Verzamel op de juiste manier reviews met onze stap-voor-stap handleiding met best practices om het gesprek te beginnen. Ontdek de hulpmiddelen die je hierbij goed kunt gebruiken. En leer welke vragen je kunt stellen voor de beste klantbeoordelingen.

Amelie Consigny 14-06-2022

Scroll direct naar beneden als je onze voorbeeld e-mail wilt gebruiken. 

4 stappen om reviews te verzamelen

Professionals vertrouwen al sinds mensenheugenis op mond-tot-mondreclame. Wie is de beste jager en wie is de meest productieve verzamelaar? Nu heeft het internet mond-tot-mondreclame, ofwel marketing, tot een booming business omgetoverd om de kracht van reviews volledig te benutten. 

Als je nog geen gebruik maakt van beoordelingen... loop je waarschijnlijk klanten mis. Het is daarom tijd om reviews te verzamelen! Dit zijn de stappen die je (niet altijd per se in deze volgorde) kunt nemen. 

Stap 1. Bouw sterke relaties op met je klantenbestand

Vergeet nooit dat je klanten niet alleen je klanten zijn. Het zijn ook gewoon mensen. Je hoeft geen vrienden met ze te worden, maar je kunt wel een goede professionele relatie opbouwen. 

Daarom is het belangrijk efficiënt te communiceren, elke klant als een individu te behandelen, je kennis te delen, hun verwachtingen te overtreffen, hun motivatie te begrijpen, hun taal te spreken, nederig te blijven, op tijd te leveren en je dankbaarheid voor jullie samenwerking uit te drukken. 

Stap 2. Wees niet bang om te vragen en wees direct

Als je in direct contact staat met je klanten, aarzel dan niet om hen om een review te vragen na een positieve interactie. Om het gesprek makkelijker te maken, kun je eerst vragen hoe je diensten bevallen en of ze aan hun verwachtingen voldoen. 

Als hun antwoord positief is, kun je hen laten weten dat je hen echt waardeert als klant en hen vertellen dat je het erg op prijs zou stellen als zij hun ervaringen zouden delen met potentiële nieuwe klanten. Als ze nee zeggen, is er niets verloren. Maar de kans is veel groter dat ze ja zeggen en dat is goed nieuws voor jouw onderneming!

Stap 3. Vertel je klanten waarom hun reviews belangrijk voor je zijn

Reviews helpen andere klanten de juiste beslissingen te nemen. Plus, met de inkomsten die je genereert als gevolg van meer goede reviews kun je jouw diensten blijven verbeteren. Dit is misschien super duidelijk voor jezelf, maar niet altijd voor je klanten. 

Vertel hen dat hun recensies niet alleen anderen helpen met hun beslissing, maar ook jou en henzelf, omdat jij je werk dan nog beter kunt doen. 

Stap 4. Laat zelf goede reviews achter of geef je klanten complimenten

Als je positief bent over je klanten, is de kans groot dat je positiviteit aanstekelijk werkt. Als je met B2B-klanten werkt, laat hen dan een geweldige recensie achter op Google, LinkedIn of hun eigen website. Als je B2C werkt, vergeet dan niet je klanten te complimenteren met iets dat ze waarderen. "Wie goed doet, goed ontmoet" is een beroemde Nederlandse uitdrukking. En niet voor niets! Als ze nog geen beoordeling hebben achtergelaten, kan jouw goede review of compliment hen over de streep trekken om er toch een achter te laten. 

Let op: Bied niets aan in ruil voor een review (koop nooit reviews)

Hoewel sommige bronnen je aansporen om een korting of waardebonnen aan te bieden voor reviews, is het beter om dit niet te doen. Trustpilot verbiedt je zelfs om iets aan te bieden in ruil voor beoordelingen. 

Er is een goede reden waarom iets aanbieden in ruil voor een review geen goed idee is. Eigenlijk koop je dan je beoordelingen. Dit maakt je reviews een stuk minder betrouwbaar.

Wist je dat elke verhoging met 1 ster kan leiden tot een verhoging van de omzet met 10%?

Om beoordelingen vragen 

Nu je weet hoe je om recensies kunt vragen, is het tijd om je klanten in staat te stellen om reviews te schrijven. Hierbij gelden 3 gouden regels: 

1 - Maak het je klanten gemakkelijk om reviews te schrijven met de juiste tools 2 - Laat ze weten hoeveel tijd het kost om een beoordeling achter te laten 3 - Stel open vragen

Gebruik online review- en feedbacktools

Ga eerst na waar je klanten het meest waarschijnlijk reviews over jou zullen lezen.

Enkele algemene beoordelingssites zijn:

  • Google

  • Trustpilot

  • Facebook

  • LinkedIn 

  • Amazon

  • Yelp

  • Tripadvisor

  • Bol.com

  • Marktplaats

  • Je eigen website

Je kunt via de meeste van deze websites ook om beoordelingen vragen. Maar dit is niet altijd even gemakkelijk en efficiënt. 

Zodra je de platforms hebt gekozen waar je wilt dat je klanten een review achterlaten, kun je ze een e-mail sturen met een directe link naar de pagina waar ze hun review kunnen schrijven. Dit zal je klanten veel tijd besparen. Vermeld ook dat het maar een paar minuten duurt om een beoordeling te schrijven zodat ze extra gemotiveerd zijn om er snel even een achter te laten.

Het is een goed idee om je klant bovendien verschillende opties te geven om reviews te schrijven. Misschien hebben ze zelf geen Facebook, maar zouden ze wel graag iets over je diensten schrijven op Google. 

Google beoordelingen statistieken

72% van de consumenten gebruikt Google reviews om bedrijven te vinden

67% van de lokale bedrijven heeft een review score van vier sterren of hoger

Automatiseer of plan je klantbeoordelingen

Je kunt uitnodigingen voor reviews automatiseren om een continue toevoer van beoordelingen te garanderen. Veel hulpmiddelen bieden je deze mogelijkheid. Via onze partner Bol.com bijvoorbeeld krijgen je klanten automatisch een e-mail met de vraag of ze tevreden waren over je service en producten. 

Als je jouw beoordelingsverzoeken niet wilt automatiseren, kun je een wekelijks moment inplannen om een dynamische e-mail te sturen naar de klanten met wie je positieve interacties had. Hoe meer positieve recensies je ontvangt, hoe groter de kans dat je meer klanten krijgt. 

Je kunt hiervoor gebruikmaken van bekende e-mail marketing tools zoals www.mailchimp.com,www.drip.com,www.activecampaign.com of gewoon je eigen gmail-account. 

Goede vragen om te stellen voor de beste reviews

"Wat moet ik ze vragen?" is een vraag die waarschijnlijk bij je opkomt. Hier zijn 9 veelgebruikte en effectieve manieren om om recensies te vragen. Het belangrijkste doel is om kwalitatieve beoordelingen te ontvangen die je kunt gebruiken om je onderneming te promoten. 

Let op: Bepaal vooraf of je jouw klanten met jij of u wilt aanspreken. Afhankelijk daarvan kun je de vragen hieronder aanpassen.

  • Heb je alles gevonden wat je zocht? Ik hoop dat je een geweldige ervaring met ons hebt gehad. Is er iets dat we kunnen verbeteren of dat je bijzonder beviel? Deel het dan met ons via <link>. 

  • Hartelijk dank voor je aankoop! Deel vooral je feedback over onze producten via <link toevoegen>. We horen graag van je. 

  • Positieve recensies van geweldige klanten zoals jijzelf kunnen andere <doelgroep> helpen zich zeker te voelen over het kiezen voor <je bedrijfsnaam>. Zou je misschien 90 seconden de tijd kunnen nemen om naar <link naar recensie> te gaan en jouw goede ervaring te delen? We zullen je eeuwig dankbaar zijn!

  • We willen je om een gunst vragen. Kun je naar <platform> gaan en een korte review voor ons schrijven? 

  • Reviews helpen ons om jouw behoeften beter te begrijpen en helpen anderen de juiste beslissingen te nemen over <product/dienst>. Als je het prettig vond om met ons te werken, laat dan alsjeblieft een beoordeling achter! 

  • Hoe hebben we het gedaan? Laat het ons weten door een beoordeling achter te laten via <link>!

  • Heb je nog feedback voor ons? We horen graag meer! Je kunt hier een beoordeling achterlaten <link>. 

  • Zou je jouw ervaring met onze onderneming willen delen door een korte review te schrijven voor onze testimonial pagina? Dank je!

  • Als je met ons tevreden bent, vertel het ons (en anderen)! Positieve feedback helpt ons meer klanten aan te trekken en onze diensten te verbeteren. 

Review-uitnodiging: Voorbeeld mail om reviews te verzamelen

Hoi <naam>, 

Bedankt voor je aankoop bij <jouw naam> / Hartelijk dank dat je van onze diensten hebt gekozen! 

<Voeg iets persoonlijks toe om te laten zien dat je om je klanten geeft, bijvoorbeeld met betrekking tot een interactie, het specifieke product dat ze hebben gekocht of het weer> We waren erg blij je te mogen helpen en hopen dat je in de toekomst bij ons terugkomt. Is er nog iets dat je zou willen dat wij verbeteren of dat je in het bijzonder is bevallen? Laat het ons weten! Als je tevreden bent met onze service, zouden wij het zeer op prijs stellen als je hier een review achterlaat <link naar platform>. Dit helpt anderen zoals jezelf de juiste keuze te maken en ons om onze diensten te verbeteren! Bij voorbaat hartelijk dank en nog een hele fijne dag! Groetjes, <Jouw naam> 

<Je functie bij je onderneming>

Per ongeluk toch een negatieve review gekregen?

Soms zijn je klanten juist niet tevreden en laten ze dat (helaas) ook weten in hun reviews. Het is belangrijk dat je goed weet hoe je met negatieve reviews kunt omgaan en eventueel kun je ze zelfs voorkomen door te begrijpen wanneer je het beste om reviews kunt vragen

Maar laten we ook eerlijk wezen, negatieve reviews horen bij de risico's die je loopt als zzp'er. Waarschijnlijk kom je daar gewoon weer bovenop als je er goed op reageert. 

Zo kom je er ook altijd bovenop als er aansprakelijkheidsclaims ingediend worden of als je arbeidsongeschikt raakt, wanneer je jezelf hiervoor verzekerd hebt. Bij Insify kun je eenvoudig je premie berekenen en direct je zzp aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, 100% online. Nog vragen? Neem contact met ons op! 

Tip: Lees ook onze whitepaper over hoe je jouw tarieven kunt verhogen, waarom (inflatie) en wanneer. 

Bereken je premieTerug naar blog overzicht