Wat slimme ondernemers in september doen (en waarom jij dat ook wil)

VTC

September is de maand waar je verschil kunt maken. Sommige ondernemers rollen nog halfslaperig de zomer uit. Anderen zetten juist nu de toon voor de rest van het jaar. En precies dát verschil bepaalt vaak wie het jaar sterk afsluit, en wie niet.

Lucas Arnoldussen 26-08-2025

Wat doen die slimme ondernemers dan anders? Dit zijn hun geheimen, en zo kun jij ze zelf toepassen.

1. Ze vullen hun agenda voor het te laat is

Veel ondernemers wachten tot het najaar om nieuwe klanten te benaderen. Maar in november is het vaak te laat: budgetten zijn verdeeld en agenda’s dichtgetimmerd. Slimme ondernemers starten daarom in september.

Ze bellen oude contacten op, sturen een persoonlijke update of plannen alvast kennismakingsgesprekken. Zo staat hun agenda al vol wanneer de rest nog op het terras zit.


2. Ze zorgen dat ze zichtbaar zijn vóór de feestdagendrukte

Vanaf november wordt iedereen overspoeld met Black Friday-acties en eindejaarscampagnes. Wil je opvallen? Dan moet je in september zichtbaar zijn.

Dat kan groot, met een nieuwe campagne, een serie posts, een nieuwsbrief. Maar ook klein: een blog met je belangrijkste inzichten van het jaar, of een korte post over je lessen van deze zomer. Juist nu lezen klanten weer actief hun mail en scrollen ze bewuster door LinkedIn.


3. Ze bouwen aan relaties, niet alleen aan sales

Slimme ondernemers weten dat september niet alleen om deals draait, maar ook om relaties. Een simpel belletje om te vragen hoe de zomer was, een koffie zonder directe pitch: dat is wat vertrouwen opbouwt.

Onderzoek van Harvard laat zien dat duurzame groei vooral afhangt van de sterkte van je netwerk. Wie in september tijd investeert in relaties, plukt daar de rest van het jaar én in 2026 de vruchten van.


4. Ze kijken verder dan dit jaar

Veel ondernemers fixeren zich in september op Q4-doelen. Begrijpelijk, maar de slimsten kijken al verder dan dat. Ze gebruiken dit moment om nieuwe vaardigheden te leren, mogelijke samenwerkingen te verkennen of zelfs alvast te bedenken waar ze in 2026 willen staan.

Juist nu, na een zomer met wat meer afstand, is je blik helderder scherper. De grote lijnen zien lukt nou eenmaal beter als je niet opgeslokt wordt door de waan van de dag.


5. Ze focussen

September bruist van de energie: klanten willen afspreken, collega’s zitten vol plannen, iedereen wil iets. De kunst is om niet overal “ja” op te zeggen.

Slimme ondernemers kiezen bewust. Ze leggen een aantal prioriteiten vast en parkeren de rest. Zo benutten ze de energie van september zonder in chaos te verzanden.


Wat ga jij doen?

September is dus dé maand die echte ondernemers scheidt van opportunisten. Waar de een nog nabrandt van de zomer, grijpt de ander dit moment om de basis te leggen voor groei. Agenda vullen, zichtbaar zijn, relaties versterken, vooruitkijken en focussen: dát zijn de stappen die echt een verschil maken.

En het goede nieuws? Elke ondernemer kan dit doen, hoe groot of klein ook. Voor je het weet kijk je in december niet terug op een stressvol einde van het jaar, maar juist op een op een ontspannen, maar toch succesvolle periode.

Terug naar blog overzicht

Gerelateerde artikelen