Je SBI-code verandert: dit moet je weten

Van 5 tot 7 september 2025 voert de KVK een grote update door in het Handelsregister. Daarbij worden de SBI-codes (de standaard bedrijfsindeling) vernieuwd.
Geen wereldschokkende gebeurtenis misschien, maar: als je bedrijfsomschrijving niet klopt, kan jouw bedrijf straks een verkeerde code krijgen. En dat kan dan weer je geld, kansen en stukje gemak kosten.
Waarom die update?
De economie verandert razendsnel. Nieuwe beroepen ontstaan en oude verdwijnen. Denk aan opkomende sectoren zoals platformbedrijven, duurzaamheid en digitale dienstverlening, en verdwijnende sectoren zoals videotheken. Daarom worden de SBI-codes elke 10 à 15 jaar vernieuwd. Zo sluit de indeling weer aan op de praktijk.
Wat verandert er concreet?
Veel codes worden vervangen door nieuwe of aangepaste varianten.
Viercijferige codes krijgen vaak een extra cijfer (meestal een “0”) als 5e niveau.
Enkele oude onderscheidingen verdwijnen, zoals aparte codes voor fysieke en online verkoop, Die worden samengevoegd; je krijgt voortaan één gecombineerde code.
Er worden nieuwe categoriën toegevoegd, zoals bemiddeling en tussenpersonen (denk aan marktplaatsen, vergelijkingssites).
Waarom is het belangrijk voor jou?
Je SBI-code is meer dan een nummertje in het Handelsregister. Het bepaalt of je in aanmerking komt voor:
bepaalde subsidies of vergunningen
een lening bij de bank
de juiste verzekering en premie
regelingen van je gemeente of pensioenfonds
Kort gezegd: een verkeerde code kan je veel gedoe opleveren.
Wat moet je doen?
Gelukkig is het simpel om je code te checken:
Log in bij Mijn KVK met je DigiD.
Check je bedrijfsomschrijving. Staat er nog wat je écht doet?
Pas aan waar nodig. Houd het kort en duidelijk.
Doe het vóór 5 september. Dan weet je zeker dat KVK straks de juiste code toewijst.
Kleine moeite, groot verschil
Het kost je misschien tien minuten om ervoor te zorgen jouw bedrijf goed in het systeem staat, en dat kan later een hoop problemen schelen. Dus... waar wacht je nog op? Gewoon even regelen!
Extra tip van ons: Beschrijf altijd wat je écht doet. Dus niet “adviesbureau”, maar bijvoorbeeld “marketingadvies voor zzp’ers”. Hoe concreter, hoe beter.
Houd je gegevens up to date
Ook voor je verzekering is het belangrijk om je gegevens up to date te houden. Want als je gegevens niet kloppen met wat er op je polis staat, is er een kans dat niet goed verzekerd meer bent. Hoe wij je daarbij helpen lees je hier.